1. Opetusfilosofiani

 


Millaisia ovat omat uskomukseni opettajuudesta? Opettaja on tärkeä esimerkkiaikuinen, joka näyttää niin sanattomalla kuin sanallisella mallillaan oppilaille mallia maailmassa ja yhteiskunnassa toimimisesta, ja sosiaalisista toimintamalleista ja kulttuurisista tavoista. Kuvataideopetuksen tapauksessa opettaja on avainasemassa ohjaamassa oppilasta taidekulttuurin ymmärtämisessä ja sen osana olemisesta: sen tulkinnasta, kriittisestä katsomisen tavasta sekä omasta luomisen tavasta eli asemasta kuvien kulttuurissa niiden tulkitsijana tai vastaanottajana sekä aktiivisempana osapuolena mahdollisesti tekijänä.

Hyvä kuvataiteen opetus on mielestäni ajankohtaista ja kattavaa. Se on uudistuvaa mutta samalla kunnioittaa perinteitä muistaen asemamme: missä olemme nyt, mistä olemme tulleet, mihin olemme menossa? Hyvä kuvataiteen opetus antaa oppilaalle eväät luovuuden monipuoliseen käyttämiseen, kriittiseen ajatteluun ja ympäröivien, jatkuvasti muuttuvien kuvamaailmojen tulkintaan.

Opettaminen on sosiaalista vuorovaikutusta, joka toimii pohjana suurille kasvun teemoille. Opettaja on monenlaisen oppimisen tukija ja mahdollistaja. Oma opettajuuskäsitykseni sisältää ajatuksen jatkuva kasvusta. Opettajan on hyvä pysyä uteliaana ja herkkänä muutokselle. Oppilaat toimivat jatkuvasti muuttuvassa maailmassa, jossa tiedon käsittelyn tavat sekä yhteiskunnan vaatimukset muuttuvat. Opettaja valmistaa oppilaita luomaan itselleen omannäköiset elämänpolut. Opiskelin sivuaineenani muun muassa kasvatuspsykologiaa, josta tärkeimpänä kurssina mieleeni jäi positiivisen psykologian kurssi. Kasvatuspsykologian opit tulevat kulkemaan aina mukanani. Opin muun muassa tieteellistä pohjaa siihen, miten innostus ja myönteisyys tarttuvat muihin, ja miten niillä voi tehostaa oppimista. Opin johtamisen tavoista, jotka pohjautuvat myönteisyyteen ja välittämiseen.

Positiivisen psykologian lisäksi minulle tärkeitä arvoja opettamisessa ovat laadukkuus, ennakkoluulottomuus ja empatia. Laatu merkitsee minulle huolellista tutustumista opettamiini aiheisiin ja materiaalien valmistelua, eli laadukkaita ja perusteltuja opetuksen sisältöjä sekä tasa-arvoista ja kannustavaa arviointia. Ennakkoluulottomuus on tärkeä elementti asenteessani kohdatessani oppilaita tai joutuessani uusiin koitoksiin, esimerkiksi opetellessani uusia opettamisen tai taiteen tekemisen tapoja. Empatia on sitä, että olen aidosti kiinnostunut oppilaista, ja heidän elämästään ja esimerkiksi opinnoissa edistymisestä. Tahdon luoda turvallisen suhteen oppilaisiin, ja havaita, jos jokin on vialla. Empatia on myös sitä, että kaikenlaiset oppilaat ovat tervetulleita luokkaan omana itsenään. Opettaja voi niin esimerkillään kuin käytännöillään edistää ryhmän ilmapiiriä ja ryhmähenkeä.

 


Comments

Popular Posts